به بهانه روز خبرنگار؛
ضرورت توجه به رسانههای محلی و خروج از انحصار رسانهای در شهرستانها

حال با وجود این گستردگی و افراد توانمند در عرصه رسانههای محلی تلاش مسئولین استانی و شهرستانی را میطلبد نسبت به این عزیزان قافل نباشند.
ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستانها نسبت به شناسایی، توانمندسازی، هدایتگری و تنظیمگری رسانهای در شهرستانها اقدام نمایند.
نکته مهمتر اینکه، فرمانداران شهرستانها را از حصار رسانهای خارج کنند و میدان را برای رسانههای محلی باز کنند تا قدرت رسانه در کشور و جهان بیشتر نمایان شود.
فرمانداران و مدیران دستگاههای اجرایی شهرستانها باید به این سرمایه اجتماعی و ظرفیتهای رسانهای توجه ویژهای داشته باشند.
با توسعه تکنولوژی و ورود رسانههای نوین در فضای مجازی بخش اعظم مسئولیت اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، امید آفرینی و انعکاس رویدادها و اخبار شهرستانها و روستاها توسط فعالان رسانه ای (مدیران کانالهای خبری و پیچهای اینستاگرامی) در کمال گمنامی و بیتوجهی و صرفا در جهت بیان واقعیت جامعه فعالیت دارند.
این رسانهها عملا بخشی از امور مغفول مدیریتهای روابط عمومی فرمانداریها و دستگاههای اجرایی شهرستانها را در انعکاس عملکرد آنها و بیان مشکلات و نارساییهای جوامع شهری و روستایی بر عهده دارند و نیز بدون هیچ چشم داشتی بخشی از ماموریتهای مدیران را در بخشهای شهرستان و روستاها نظیر «شورای اسلامی و دهیاری ها» انجام میدهند اما متاسفانه حصار رسانهای در شهرستانها سالهاست که بر حلقه فرمانداریها و مدیران اجرایی نقابی سیاه کشیده شد.
تا زمانی که رسانههای محلی از حلقه حصار آن دستهای که هدفمند و با برنامههای سیاسی فعالیت دارند خارج نشوند و مدیران فقط در حصار رسانه ای، رسانههای خاص باشند به واقعیت جامعه پی نخواهند برد.
با توجه به نقش اساسی رسانههای محلی در تمام عرصههای توسعه ای، انتظار میرود تا فرمانداران و مدیران دستگاههای اجرایی شهرستانها به رسانههای محلی اعتماد و از ظرفیت مناسب این رسانهها استفاده بهینه نمایند.
مدیران باید بر این باور باشند که رسانههای محلی دارای ظرفیتهای کارآمد و توانمندی هستند که در اختیار مدیران قرار دارد و میتوانند با تعامل و انسجام رسانهای و سیاستگذاری مناسب شاخههای اطلاعرسانی و پلهای ارتباطی مردم روستاها و محلات شهرستان با مدیران شهرستان را تقویت نمایید که متاسفانه تاکنون این ظرفیتها به چشم نیامده و نادیده گرفته شده که نشان ازعدم شناخت مدیران از این ظرفیت و پتانسیل رسانهای و اجتماعی است.
فرمانداران و مدیران دستگاههای اجرایی شهرستانها حتی یکبار هم به خود نیامدند تا در کنار تجلیل ماهانه، هفتگی و…به بهانههای مختلف صرفاََ از چند نفر دائم التجلیل به عنوان فعال رسانه ای، رسانههای محلی را سامان دهند.
حداقل هر بار یک رسانه محلی فعال در روستاها و محلات شهرستان که مخاطبین آنان هم کمتر از رسانههای تابلو دار شهرستان و همان دائم التجلیلان رسانهای شهرستان میباشند را دعوتی نمایند تا ارزشی هم برای رسانهای محلی قائل شوند.
پر واضع و مشهود است هدایت رسانهای در شهرستانها توسط برخی افراد ذینفع در تصمیم سازیهای مدیریتی که همان حصار رسانهای است خارج نمیشوند و فرصتی را برای حضور رسانههای محلی ایجاد نمیکند قطعاََ از آسیبهای تبلیغی، حمایتی و…بعنوان راهکارهای توسعهای رسانه در شهرستان بهره نخواهند گرفت.
به فرمانداران و مدیران اجرایی شهرستانها توصیه میشود تا ظرفیتهای موجود رسانهای را بخوبی شناسایی و برنامهای نظاممند و در جهت حرکتهای همسوی برنامههای دولت محترم و نظام مقدس در انعکاس خدمات نظام به جوامع شهری و روستایی و محلات کم برخوردار و پلهای رایگان ارتباطی با مدیران دستگاههای اجرایی شهرستان بهره بیشتری گیرند
انتطار میرود، فرمانداران و مدیران دستگاههای اجرایی شهرستان نسبت به رسانههای محلی کم توجه و بیمهر نباشند و توجه به فعالان عرصه رسانه که بیادعا و بدون چشم داشتی در انجام وظایف مدیران در محلات و روستاها فعالیت دارند و نه اینکه توجهی از سوی شماها نمیشوند گاها به علت بیان گزارشات، مشکلات مردمی، کمبودها و نارساییها از سوی مسئولان روستا و شهرستان مورد عتاب و بیمهری هم قرار دارند.
به قلم عبدالرسول جوادی بالاجاده
برچسب ها :روز خبرنگار ، عبدالرسول جوادی بالاجاده
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0